Cookie Consent by PrivacyPolicies.com

Heppiskola Gyermekeiért Alapítvány | Adószámunk: 18513301-1-04 | Számlaszámunk: 53200077-11092722

Beszámoló Az „Országos Iskolakert-fejlesztési program 2019” Iskolakert fejlesztése” HALADÓ” kategóriában eddig végzett tevékenységünkről

Városunkról:

Békés városGyulától északnyugatra, Békéscsaba és Mezőberény közt fekvő település. Természetföldrajzi szempontból a Körös menti sík déli peremén, a Kettős-Körös bal partján, a Békési-hát szomszédságában terül el. Kb. 18500 lakosa van.

Iskolánk Pedagógiai programjából:

A Dr. Hepp Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 2013 januárja óta Békés város egyetlen állami fenntartású iskolája. Jelenleg 4 szervezeti egységben: 3 telephelyen folyik általános iskolai nevelés-oktatás, szintén 3 telephelyen alapfokú művészeti oktatás. Tanulói létszámunk 673 fő.

Nevelésünk során kiemelt szerepet kap a nyelvi, matematikai-informatikai képzés, a környezettudatos nevelés, a mindennapos mozgás. Az intézmény életében jelentős szerepe van a párbeszédnek.

A nevelő-oktató munkában jelen vannak a játékos módszerek, a differenciált

tanulásszervezés, a tehetséggondozás és a hátrányos helyzetű tanulók folyamatos megsegítése is.

Az intézmény 2012 óta „ÖKO iskola”, 2016. október 1-je óta „Akkreditált Kiváló Tehetségpont”, 2017-ben elnyerte a „Boldog iskola” címet.

Célok a nevelési-oktatási folyamatban alsó és felső tagozaton (többek között):

  • A tanulók fogékonnyá tétele saját környezetük, a természet, a társas kapcsolatok értékei iránt.
  • A gyermekek egészséges életmódra nevelése.
  • A környezettel való konstruktív kapcsolathoz szükséges képességek fejlesztése.

 

Környezeti nevelés

A környezeti nevelés célja: megismertetni tanulóinkkal természeti és kulturális értékeinket, rávilágítva a primer és szekunder környezet közötti összefüggésekre. Tanítványaink környezetükért felelős, tájékozott, a fenntartható természetvédelem és természethasználat alapjait ismerő gyerekekké váljanak.

A környezeti nevelés hármas tagolású alapelveit szem előtt tartva a környezetről, a

környezetben, a környezetért szellemében valósítjuk meg céljainkat.

2015-ben 3 évre elnyertük az Ökoiskola címet. Az idén pályázunk az ÖRÖKÖS ÖKOISKOLA címre. Az éves Ökoiskolai munkaterv alapján valósítjuk meg környezeti nevelési feladatainkat.

  • Ökológiai tudatformálás és természeti nevelés.
  • Érzékeltetni a természet és az ember kapcsolatát, különös tekintettel, annak néprajzi és képzőművészeti vetületeire.
  • Aktív élményszerzésen keresztül megvalósítani a természetvédelmi oktató- és

nevelőmunkát.

  • Megismertetni a gyerekekkel az adott terület, nemzeti park vagy védett terület flóráját, faunáját, geológiai-, régészeti-, történelmi-, kulturális-, társadalmi- és gazdasági értékeit. Ennek érdekében a nemzeti parki bemutatóhelyek tanösvények megtekintése.
  • Aktív élményszerzés, cselekvés révén a fenntarthatóság elvének megismertetése.
  • Tanulmányi kirándulások alakalmával megismertetni tanulóinkat a szűkebb és tágabb

környezet kulturális és természeti értékeivel (nemzeti parkok).

  • Békés város környezetvédelmi programjával összhangban a gyermekek életkorának

megfelelően az egyes tantárgyak tanmenetébe beépítjük azokat az elemeket, amelyek megfelelnek a műveltségi anyagnak, azt kiegészítik.

  • A város környezeti elemeinek értékelése, a környezetterhelés tényezői.
  • A természetes- és ivóvizek, a levegő védelme; a település és az épített környezet

védelme és fejlesztése; hulladékgazdálkodás, szennyvízelvezetés és ártalmatlanítás;

környezetbiztonság, zaj és rezgés elleni védelem; energiagazdálkodás, alternatív

energia felhasználásának előnyei, zöldfelület gazdálkodás kérdéseivel való

ismerkedés.

  • A város értékeinek megismertetése, séták, gyűjtőmunkák és feladatmegoldás során,

kiemelten a helyi védettségű értékek.

  • Az egészséges és fenntartható városi környezet megteremtése, annak megőrzése,

ebben aktív, cselekvő részvétel lehetősége.

  • Tájvédelem, Körösök völgye Natúrpark célkitűzései.
  • Bekapcsolódunk diákjainkkal a városi programokba, jeles napok megünneplésébe.

Az előzményekről:

     Iskolánk  a volt szolgálati lakás udvarán a 215-2016-os tanévben, volt alsós tanítónő kolléganőnk – Takácsné Greguss Mária – ötletére, iskolakertet alakított ki. Ez a terület közvetlenül az iskolaudvar mellett található, s abból nyílik. Bekerített, zárható terület. Az épületben tantermeket, fejlesztő termeket, mosdót, teakonyhát és egy kis raktárhelyiséget alakítottak ki, amiket napi szinten használunk a délelőtti oktató-nevelő munkánkhoz, illetve a délutáni fejlesztő és egyéb foglalkozásokra.

     Az iskolakert 3 részből áll: a veteményesből, virágoskertből, és gyógynövénykertből. De van egy kis sziklakert is, fenyők, tuják. Az iskolakerthez tartoznak az iskola főépületének ablakpárkányait díszitő balkonládák, amikben piros muskátlik virítanak, és egy belső udvar, padokkal és pin-pong asztallal, ahol jó idő esetén a gyerekek az óraközi szüneteket töltik. Itt kialakítottunk egy kis virágágyást, ami tavasztól őszig szépíti ezt a területet, a nagy fák árnyéka a kellemes hőmérsékletről is gondoskodik.

     Az iskolakert a kezdetektől a 2017-2018-as tanévig úgy működött, hogy minden alsós osztály tavasszal egy-egy ágyásba magvetést készített, azt gondozta, gyomtalanította, öntözte, s a tanév végén betakarították a termést: sárgarépát, zöldborsót, zöldhagymát, stb, kinek mi termett. Ismerkedtek a haszon- és dísznövényekkel, azok életfeltételeivel, igényeivel, nyomon követték a folyamatokat a magvetéstől a betakarításig, ismerkedtek az alapvető talajművelési feladatokkal.

     A felsős tanulók segítettek a nehezebb őszi és tavaszi munkálatokban: talajrendezés, tisztítás, ásás, komposztálás, öntözés. Emellett a balkonládákat beültettük, locsoltuk felsős tanítványainkkal, elsősorban a technika órák keretében.

     Iskolánkban ÖKO munkacsoport is működik, éves munkatervvel, hónapokra elosztott feladatokkal, amelyek megvalósításában alsós és felsős pedagógusok aktívan tevékenykednek, a tanév végén beszámolunk a megvalósított programokról, eseményekről.

     Az iskolakert működése az idei tanévtől valamelyest változott: a kert vezetését átvettem (Paulcsikné Budás Gabriella matematika-technika szakos). Így a legfontosabb talaj és növényápolási munkákat a felsős technika órákon igyekszünk elvégezni tanulóink aktív részvételével.

     Az Agrárminisztérium által kiírt „Országos Iskolakert-fejlesztési program 2019” Iskolakert fejlesztése ”HALADÓ” kategóriában sikeresen pályáztunk. A pályázat beadásával célunk, hogy tovább folytassuk az iskolakertünkben a tapasztalat és élmény alapú oktatást, megtanítsuk diákjainkat a szűkebb természeti környezetük hasznosítására úgy, hogy az természet- és környezetbarát legyen. Felkeltsük érdeklődésüket a többségüknek rendelkezésére álló családi ház kertjének megművelésére, haszonnövények és dísznövények telepítésére, gondozására, környezetük szebbé, ápoltabbá tételére. Megmutassuk nekik a vegyszermentes növénytermesztés lehetőségeit, s ezen tevékenységekben lelhető örömforrásokat. Felhívjuk figyelmüket az egészséges életmód, egészséges táplálkozás fontosságára, a magunk által megtermelt zöldségek, gyümölcsök értékére, a kétkezi munka becsületére. A pályázattal elnyert eszközökkel (pl. meteorológiai állomás, állványos nagyító, külső hőmérő stb.,) a tantárgyi integrációt is tudjuk fejleszteni az alsó és felső évfolyamokon egyaránt.

     A pályázaton nyert eszközöket 2019. május 17-én, a koradélutáni órákban szállították ki iskolánkba, amiket igazgatóhelyettesünk, Samu Hedvig és kapcsolattartónk, Kovácsné Sas Éva vett át. Kipakolás és átvétel után a szállítólevél szerint ellenőrizték a megrendelt áruk listáját, azok darabszámát. Minden eszközt épségben, hiánytalanul megkaptunk, s egy zárható raktárhelyiségben tároljuk.

     Iskolakertvezetőnk segítője, Barna Tamás „Iskolakerti alapozó képzés”-en vett részt Debrecenben és Gödöllőn 30 órás akkreditált képzésen, amiről részletesen beszámolt a pályázatot megvalósítóknak és a Nyitott kertlátogatási alkalmon, ahol több társintézményből is eljöttek az érdeklődők, hogy megismerkedjenek az Iskolakert-fejlesztési Programunkkal, és megtekintsék az iskolakertünket, a Heppkertet. Vendégeinknek a meghívót e-mailben küldtük el, részvételüket Jelenléti ív aláírásával igazolták. Ezt a rendezvényt 2019. május 15-én, pénteken délelőtt 10.00 és 12.00 óra között bonyolítottuk, látogatóinkat megvendégeltük pogácsával és saját termesztésű citromfűből készült limonádéval is.

      Március 25-én megtörtént a helyszíni pedagógiai mentorálás is. Mátyás Izolda az Iskolakertekért Alapítvány  munkatársa és kolléganője, Szabadkai Andrea biokertész látogatott el hozzánk. Áttekintettük a pályázatban vállalt feladatainkat, határidőket. Bemutattuk nekik iskolánk profilját, tanulói létszámát, eddigi (2015. óta) az iskolakertben folyó munkánkat is. Mentoraink elláttak minket hasznos és praktikus tanácsokkal, ötletekkel, e-mailben hasznos anyagokat küldtek el. Közösen megtekintettük az iskolakertet és a Bajza utcai telephelyünket is, a látottakkal elégedettek voltak, de sok jó ötletet is megosztottak velünk.

     Csávás István – a Békés és Környéke Biokultúra Egyesülettől - kertészeti mentorunkkal is találkoztunk nemrég, aki elsősorban a biogazdálkodásban hasznosítható ötleteket, növényvédelmi lehetőségeket, növénytársítási tanácsokat adott. Ő is úgy látja, hogy a rendelkezésünkre álló területet jól hasznosítjuk. Felajánlotta segítségét, együttműködését, s hasznosítható anyagot is küldött munkánkhoz.

     Folyamatban van iskolánk honlapján az „Iskolakert” menüpont létrehozása. Ebben a munkában iskolánk stúdiós munkatársai állnak rendelkezésünkre, s töltik fel az aktuális anyagot, fényképeket.

     E hónap végéig az iskolakert működtetését és az iskolakerthez köthető tevékenységeket beépítjük Pedagógiai programunkba.

     A nyertes pályázatunkról a városunkban megjelenő „Békési Újság”-ban szeretnénk hírt adni, amihez iskolánk igazgatónője, Deákné Domonkos Julianna, a Nefelejcs Egyesület (helyi hagyományőrző civil szervezet) egyik vezetője is felajánlotta segítségét és közbenjárását.

Békés, 2019. 05. 20.


Galéria:

Az oldalon található PDF állományok megnyitásához ajánlott az Acrobat Reader (PC) | play store 0 | app store 1 | nevű alkalmazás! | Bárminemű észrevétele van weboldalunkon, kérjük írjon nekünk e-mailt.

nagy logo2